A címben az állítás . A magyar rockzene sosem volt jó ! Sosem volt igazán,egyöntetűen jó . Először is tisztáznunk kell valamit. Én mi értek rockzene alatt : Rockzene alatt azt értem,ami az is . Dob , gitár , basszus ,ének . Karcos hangzás / a kemény szót szándékosan kerülöm / , értelemmel,mondanivalóval átitatott szövegek ,hitelesség , és egy bizonyos távolság megtartása a mainstream - től . Azt gondolom,hogy nagyjából ezek a rock fő kritériumai . Ezek alapján csináltam egy jelképes listát a teljesség igénye nélkül,hogy a Magyarországon rockzenekarnak tartott bandák közül /elmúlt 40-50 év/,kit tartok valójában annak,és kit nem .

Illés : Nehéz, a magyar beatles munkásságát egy napon említeni bárkiével a magyar könnyűzenében. Úttörő munkásságuk ,valóban rendszerkritikus szövegeik /az akkor még nem megőrült Bródy érdeme /,és A Szörényi testvérek valamint Illés Lajos kevésbé megalkuvás kész hozzáállása együttesen a rock felé billenti a mérleget .  

Omega : Ezüsteső , petróleumlámpa , Dimitríj Lénáról mesél , Új Babilon épül ....... Megalkuvó , a konfrontációt kerülő szövegírási attitűd , Benkő László néha az elmebetegségre utaló dalszerzési kirohanásai simulékony pop hangzással keverve . Folyamatos mainstream jelenlét . Az Omega popzenét adott elő világéletében. 

LGT : A hetvenes évek kultúrkirakatának legmeghatározóbb zenekara volt . Hangszeres tudásban vertek mindenkit a kortársak közül , a szövegeikről ,mint sajátjukról nehéz véleményt formálni , merthogy azok legtöbbször külsős szövegírók művei voltak.Az akkori magyar kultúrvezetés őket küldte minden nemzetközi zenei kiállításra, és fesztiválra . Mivel hangzásuk az előző kettőnél lényegesen populárisabb, dominálnak a billentyűs hangszerek a legtöbb dalban , ezért őket sem gondolom rockzenekarnak . Igényes , jól megírt popmuzsika,semmi más .

 Metro : Az Omegával azonos megközelítés az övüké . Nem Rock . 

P.Mobil : Bár sosem voltam Suszter lóriék nagy híve , el kell ismernem, amit letettek az asztalra , az önmagáért beszél . Úgy a hangzás , mint a szövegek tekintetében egyértelműen Rock volt , amit csináltak , nem vitás . 

Radics Béla : életmódjával , zenei stílusával és érzékenységével , a mai napig a leghitelesebb rock arc volt a magyar küzdőtéren . Sajnos korai halála kódolva volt az életvitelében. Bár teljesen más kultúrkörben nőtt fel , és sosem volt egy gazdag gyerek , talán ő volt a legamerikaibb európai gitáros , aki valaha élt a kontinensen . 100% rock   

Skorpió : Frenreisz Károly zenekara maga volt az Idol építés magasiskolája . Sosem tartottam zeneileg nagyra , szövegileg meg annyira sem , de mégsem tudom másnak nevezni a stílusjegyek alapján , mint rocknak . 

Beatrice : Nem férhet hozzá kétség . A Disco klubos imágó ledobása után , egyértelműen a magyar "fél underground" legerősebb hídfőállása volt , a lentebb majd tárgyalt két bandával egyetemben . Szövegileg , zeneileg abszolút megfeleltek a rock egyetemes elvárásainak , és kritériumainak . Feró a valaha élt , legerősebb kisugárzású magyar frontember . 100% rock . 

Hobo Blues Band /Deák Bill : A Magyar rocktörténelem második legjobb szövegírója , egy relatíve jó hangszeres szekció , és hozzájuk csapódva a világ egyik legjobb Blues torka a "kapitány". Ha a tragikus sorsú Radics volt a legamerikaibb gityós , akkor Bill a legamerikaibb torok , ez vitán felül áll . Bár egyértelműen Blues zenekarnak aposztrofálták magukat ,én a magyar rocktörténelem egyik legmeghatározóbb zenekarának tartom .

 Bikini : Az ős Bikini egyértelműen a "fél underground " egyik szárnyashajója , hogy némi képzavarral éljek , de a nyolcvanas évek második felétől egyre populárisabb albumok követték egymást . A kilencvenes évek második felében javult a szövegek minősége ,ami azóta is kitapintható folyamat , a kétezres években pedig kiadtak végre néhány kifejezetten jó albumot . Némileg húzott szájjal , de megadom nekik a Rock minősítést . 

Kispál és a Borz : ROCK! Naná hogy rock ! A magyar rocktörténelem legjobb szövegírója , legjobb dalszerző párosa , és legkiegyensúlyozottabb minőségi szárnyalása. Hitelességük megkérdőjelezhetetlen . 

Tankcsapda : A legjobb méreg , és a jönnek a férgek volt a csúcs , az Ember tervez a hanyatlás kezdete . Hihetetlen , hogy hogyan tud egy zenekar húsz évig a csúcson maradni , miközben tizenöt éve ugyanazon recept szerint állítják össze az albumaikat . - Na jó , akkor legyen az elején egy elgondolkodtató középtempós darab , aztán jöhet egy slágeres , majd egy lazulós,pipázós , majd ezt megfejelve egy "ne szívj" típusú ballada , egy rendszerkritikus "mijjafaszvan,"majd a végére egy kétperces punkos ámokfutás .- Ez a tankcsapda elmúlt tizenöt évének mérlege .  Annyira kiszámítható , amennyire a mainstream csak kiszámítható lehet . Rock ugyan , de a hitelességgel gondok vannak . 

A címben közölt állítás arra alapozódik , hogy míg nyugaton a rockzenekarok egymás stílusát vitték tovább , átformálva azt, új stílust , műfajt teremtve, addig Magyarországon a zenekarok egyértelműen nyugatról másoltak mintákat , és egyetlen egy esetben sem vezethető le összefüggés egy mai magyar banda zenéje , és egy egykori  magyar banda muzsikája között .Ez alól egy kivételt látok , ami nem is kimondottan a zenére hanem inkább a szövegre vonatkozik . Lovasi szövegei egyértelmű rokonságot mutatnak a Bereményi - Cseh szerzőpáros /Cseh zseni volt :) / szövegeivel . Amerikában a Blues-ból lett a Rock , abból leágaztak az alcsoportok , Metal , alter , prog. , és így tovább . Nálunk nem így történt . Az Illés és a Metro másolta a Beatlest , Hoboék művészete a Stones muzsikájában gyökeredzik , A P.Mobilé egyértelműen a deep purple vonal ,a tankcsapdáé meg a motörhead - nirvana katyvasz . A gond az , hogy nálunk nincs folyamatos progresszió a zenében , a rockzenében . Mára országunkban a rock gyakorlatilag meghalt , legalább is a szórakoztató ipar amennyire lehet , elszívta előle a levegőt . Vannak ugyan ígéretes fiatal bandák , de áttörést igazából az jelentene , ha nem a nyugati minták elvtelen másolása lenne a fő csapásirány , hanem az egyediségre való törekvés . Hiába vannak tehetséges fiataljaink , ha őket csak a fesztiválozó közönség ismeri közelről . Amerikában kitapintható valamifajta lobbitevékenység , amikor a már befutott , gyakran nem mai gyerekekből álló bandák tapossák az utat a fiataloknak . A Metallica  2012-es orion tour koncertsorozatára meghívta a Baroness nevű tehetséges bandát . Nálunk ez szinte elképzelhetetlen . Az Arénákban koncertező kivénhedt bandák maximum akkor hívnak meg fiatal zenekarokat , ha abban valamelyik tag gyermeke játszik. Ez katasztrofális. Az hogy egy a kiadója által idehozott amcsi banda előtt meg Kovács Ákos lép fel/akit ugyanaz a kiadó istápol/ a maga 42 évével,az pedig már közröhej . Ez a magyar rock élet önfelszámolása . A rock újjáéledésének ,ha kicsit cinikus akarok lenni akkor azt írom megszületésének ma az egyetlen útja a fesztiválozás.Nincs más remény. A média eltemette a stílust , az "elődök" pedig leszarják . Lesújtó amit írok , de ha valaki valóban jó rockzenét akar hallgatni , hallgasson  fiatal magyar bandákat , vagy angolszász muzsikát. Én ezt teszem .  

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cavalcanti.blog.hu/api/trackback/id/tr314810044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása